Hulp bij het invullen van de belastingaangifte

Gepubliceerd op Donderdag 28 april 2022

Jouw aangifte via MyMinfin (Tax-on-web)

Vanaf eind april is jouw (grotendeels vooraf ingevulde) aangifte of jouw voorstel van vereenvoudigde aangifte beschikbaar in MyMinfin (Tax-on-web).

Hoe krijg je toegang tot jouw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte?

Ga naar MyMinfin.be. Meld je aan via itsme® of via jouw identiteitskaart, jouw pincode en een kaartlezer (pincode van de identiteitskaart verloren of vergeten?).

Maak je geen gebruik van MyMinfin (Tax-on-web)?

Als je jouw eBox niet hebt geactiveerd en als je Tax-on-web vorig jaar niet hebt gebruikt, ontvang je jouw aangifte (of voorstel van vereenvoudigde aangifte) normaal gezien per post in de loop van de maand mei.

Als je begin juni nog niets ontvangen hebt, bel dan naar 02 572 57 57 (kies jouw taal, kies 2 (geen code) > 1 (belasting) > 1 (personenbelasting) > 2 (geen zelfstandige) > 1 (in België)).

 

Heb je een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen?

Zijn jouw gegevens juist en volledig?

Je hoeft niets te doen. Je hoeft niets te verzenden of te bevestigen. Je ontvangt jouw aanslagbiljet (berekeningsnota) automatisch.

Zijn jouw gegevens onjuist of onvolledig?

Je moet ze corrigeren via MyMinfin.be of via het papieren antwoordformulier.

 

Hulp nodig?

Heb je een vraag over jouw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte?

Raadpleeg de website van de FOD Financiën of bel naar het nummer dat op jouw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte staat of naar het nummer 02 572 57 57.
 

Wil je jouw belastingaangifte laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën?

Dat is alleen mogelijk  op afspraak: telefonisch of tijdens de zitdag in het stadhuis.

Telefonische ondersteuning

Wil je jouw aangifte (telefonisch) laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën?

  • Hou je identiteitskaart bij de hand en bel het 02 575 56 66. Bellen kan van maandag tot vrijdag, van 9 tot 17 uur.
  • Een medewerker spreekt met jou een datum af om jouw aangifte telefonisch te laten invullen.

 Bel zodra je jouw aangifte ontvangt. Doe dit zo snel mogelijk om zo zeker te zijn van een afspraak op een voor jouw passend moment. Je kunt enkel in mei en juni (tot en met 29 juni) bellen om een afspraak te maken. Daarna zal dat niet meer mogelijk zijn en zul je jouw aangifte zelf moeten invullen.

Jouw afspraak
  • Een medewerker belt je op de afgesproken datum. Je vult samen de aangifte in.

    • Een afspraak in de voormiddag? De medewerker belt je op tussen 8.30 en 13 uur.
    • Een afspraak in de namiddag? De medewerker belt je op tussen 12 en 17 uur.
  • Houd je identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor je aangifte bij de hand:
    • documenten die betrekking hebben op het jaar 2021
    • eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland
  • Je ontvangt in de loop van de maand juli per post een bevestigingsdocument met de gegevens die de medewerker heeft ingevuld. Je moet dat document ondertekenen en terugsturen (of bevestigen via MyMinfin).

Zitdag: 7 juni 2022 (VOLZET)

De stad organiseert op dinsdag 7 juni 2022 van 9 tot 12 uur een zitdag in samenwerking met de FOD Financiën voor het invullen van de aangiften personenbelasting aanslagjaar 2022 (inkomsten 2021). Alle plaatsen zijn intussen volzet. Het is dus niet langer mogelijk om een afspraak te maken.

     

    Meer info over hulp bij het invullen van de belastingaangifte