Stad Izegem mocht recent het label 'kindvriendelijke stad' in ontvangst nemen. De vijf prioritaire thema's voor een kind- en jeugdvriendelijk Izegem zijn de volgende:
- De stad Izegem wil er zijn voor alle kinderen.
- De stad Izegem wil dat kinderen en jongeren impact hebben op hun leefwereld.
- De stad Izegem wil meer publieke ruimte op maat van kinderen en jongeren.
- De stad Izegem wil de weerbaarheid van kinderen en jongeren verhogen.
- De stad Izegem wil kindvriendelijkheid in het DNA van de stad verankeren.
Hoe zit het project in elkaar?
In dit project zijn er verschillende fases die moeten worden doorlopen.
Fase 1 – kindvriendelijkheid analyseren
Aan de hand van vragenlijsten maakten we een brede en kwantitatieve analyse om de staat van kindvriendelijkheid vast te stellen. Verschillende thema’s werden aangereikt in de enquêtes. Deze vragenlijsten werden door meer dan 500 personen ingevuld.
De thema's
- Welzijn & Gezondheid
- Scholen & Onderwijs
- Milieu
- Vrije tijd
- Publieke ruimte
- Mobiliteit & Verkeer
- Participatie van kinderen en jongeren
- Veiligheid
- Wonen
Daarnaast maakten we een data-analyse waarin we op zoek gingen naar relevante, bestaande data/cijfermateriaal over de verschillende thema’s.
Een derde deel van fase 1 is het organiseren van focusgroepen. Hier bespreken we de gegevens die we verzamelden met de vragenlijst en de data-analyse.
Focusgroepen
- Stadsdiensten
- Kindergemeenteraad
- Jeugdraad
- Ouderraden
- Animatoren
- Het middenveld
Het laatste deel van fase 1 houdt in dat we prioritaire thema’s kiezen. In het begin van het traject werd een strategisch platform samengesteld.
Strategisch platform
- De burgemeester
- Algemeen directeur
- Schepen van jeugd
- Communicatieverantwoordelijke
- Mobiliteitsambtenaar
- Verantwoordelijke Huis van het Kind
- Deskundige welzijn
- Clustermanager dienstverlening & organisatie
- Clustermanager vrije tijd
- Ruimtelijk planner
- Twee medewerkers van de Jeugddienst
Het strategisch platform buigt zich over de verschillende thema’s en kiest de meest prioritaire aan de hand van de analyses en focusgesprekken.
Fase 2 – belevingsonderzoek bij kinderen en jongeren
In deze fase maken we een diepgaande, kwalitatieve analyse met kinderen en jongeren. Zij zijn zelf expert van hun leefwereld. Zij zijn dus het best geplaatst om invulling te geven aan de prioritaire uitdagingen voor de stad of gemeente.
Fase 3 – strategie ontwikkelen
De analyse van de kindvriendelijkheid van het beleid en het belevingsonderzoek leveren samen een pak uitdagingen op. De volgende stap is deze uitdagingen te formuleren en te vertalen in een langetermijnstrategie.
Het strategisch platform denkt na over mandaten, budgetten en de plaats in de beleidsplanning voor kindvriendelijkheid en werken een strategie uit tot op actieniveau.